Thursday, March 4, 2010

Dinding di Hadapan

Seri Rama: Hanya sebuah dinding? Itu saja kamu mampu katakan, kamu makhluk tidak tahu bersyukur! 1000 macam perkara muncul di dinding itu, segala macam bentuk cerita sehingga tertulis dalam kitab suci perihal dinding. Segalanya hanya bergantung pada perspektif kita, menerima luar biasanya dinding itu sebagai sesuatu.

Semal: Itu hanya dinding, sebuah pemisah fizikal untuk bahagian ini dengan yang itu.

Seri Rama: Hanya satu pengantaraan, tetapi pengantara itu boleh pergi jauh lagi.

Semal : Pegi mana je Rama? Bulan? Kena naik roket, gila!

Seri Rama: Roket aku hanyalah minda. Jasad ini serta segala fizikal hanya persepsi aku. Kalau aku rasa hijau itu biru dan aku terapung maka jadilah begitu.

Semal : Cepat, jadilah!

Seri Rama: Kejap. Aku dah jadi hijau. Semua keliling aku hanya lukisan.

Semal: Aku tak nampak pun ko jadi ijau.

Seri Rama: Kurang yakin kamu terhadap apa yang aku nyatakan membuatkan engkau masih buta.

Semal: Ko isap dadah banyak sangat!

Seri Rama: Cuba fikir 2 boleh jadi 3.

Semal: Tu nombor gila. Aku nak benda fizikal.

Seri Rama: Aku memang hijau. Cahaya hijau terpantul dari aku secara fiziknya. Setiap warna itu hanya interpretasi otak. Kalau otak kamu terima lebih hijau dari aku maka hijaulah aku.

Semal: Aku tak mau ko jadi ijau. Aku nak ko sawo matang.

Seri Rama: Cuba fikirkan, itulah persepsi kita terhadap orang lain. Buruk dan baik mereka yang kita reka dari minda.

Semal terus beredar..... Seri Rama masih dalam keadaan sawai.

No comments:

Post a Comment